Kıl Dönmesi Nerede Olur

Bazı hastalıklar oluş yeri ve belirtileri ile kolayca anlaşılmaktadır. Onlardan biride Pilonidal Sinüs olup, daha anlaşılır olması için halk arasındaki tabiri Kıl Dönmesi diyebilirim. Her ne kadar kıl batması ile karıştırılsa da hastalığın yapısını öğrendikten sonra kıl batması ile karışmayacak kadar farklı olduğunu göreceksiniz. Konuyu daha net anlayabilmek için hastalığı ve yapısına bakmak gerekir.

Pilonidal Sinüs Nedir? Hastalığı tarif etmek gerekirse erkeklerde en sık görülen makat hastalığıdır. Kadınlarda görülme riski daha düşük olup, özellikle 15-35 yaş arası erkeklerde risk bir hayli artmaktadır. 35 Yaş sonrası cildin sertleşmesi ile risk giderek azalmaktadır. Hastalığın nedeni özellikle baş, ense ve vücudun farklı yerlerinden dökülen kıl, tüy gibi maddelerin kuyruk sokumu bölgesine kayarak oradan cildi delerek cilt altına girmesi halidir. İlk başlarda ciddi bir belirti ve şikayete neden olmayan bu durum ilerleyen süreçte makatta akıntı, kötü koku, şişlik, iltihap gibi bir çok belirtisi görülür. Erken süreçte anlamanın en kolay yolu makatta giriş deliğine dikkat etmekle mümkündür. Tabii ki bu hastalığın bir türü olup, bunun dışında göbek ve parmaklarda çok nadirde olsa görülür. Şimdi bununla ilgili daha fazla detayı ele alalım.

Kuyruk Sokumu Bölgesinde

Evet arkadaşlar Pilonidal Sinüs nerede görülür sorusunun en önemli cevabı kuyruk sokumu bölgesinde olacaktır. Kuyruk sokumu vücudun neresindedir? diye soracak olursanız omurların bitip kalçanın başladığı nokta diyebiliriz. Diğer bir tarif ile anüs deliğinin 7-8 cm yukarısı şeklinde tarif edilebilir.

Saç Kılları Kuyruk Sokumuna Bölgesine Dökülür: Kuyruk sokumunda kıl dönmesinin en önemli nedeni saç kılları olup, cilt altından çıkarılan kılları incelediğinizde bunu çok net anlarsınız. İnsanlardaki saç yapısı 80.000 ile 140.000 greft (saç teli) olup, bu saçlar 2 ile 10 yıl arasında yaşar ve ölerek dökülür, yerine yenisi çıkmaktadır. Yani yetişkin bir insanın normal şartlarda günlük 70-80 tele kadar saçları yenilenme kapsamında dökülmektedir. Günlük dökülen saç sayısı 100 greft ve üzeri olması halinde tehlikeli olmaktadır. Bu konu daha çok saç uzmanları ve dermatologların alanı olup, ayrıca http://www.sachastaliklari.net sitesinden Op. Dr. Atilla KAYA’nın saç dökülmesi ile ilgili konularına bakabilirsiniz.

Kuyruk sokumu bölgesinde dökülen saç kılları yürüyüş esnasında adeta bir matkap ucu gibi cildi delme özelliği bulunmaktadır. Bu nedenle Pilonidal Sinüs hastalarının anüs bölgesinde bir yada birden fazla delik (kılların giriş, çıkış) deliği görülür.

Kuyruk Sokumunda Kıl Dönmesi Belirtileri

Bu hastalığın ilk başlangıç noktası her zaman ilk kılın girişi ile başlamaktadır. Her hangi bir şikayete ve ilk başlarda belirtiye neden olmayan bu durum daha çok ilerleyen evrelerde cilt altında biriken kılların artması ve vücudun önlem alması sonucu ortaya çıkmaktadır.

Makatta Akıntı / Pis Koku: Pilonidal Sinüs hastalarında ilk görüntülerden biri akıntı yada akıntının mümkün olmaması halinde iltihap olacaktır. Genelde %90 makat akıntısı olmaktadır. Akıntıya neden olanı ise cilt altında biriken kıllar olup, daha doğrusu onları saran zarın (kapsülün) zarar görmesidir. Vücut cilt altına giren kılları yabancı madde kabul edip, onların cilde temasını önlemek için onları koruyucu zar ile kaplamaktadır. Fakat insanların sert oturuşuna dayanamayan bu kapsül zarar görmekte ve çoğu zaman patlamaktadır. Makat ağrısı ve ateşlenme gibi sorunlara neden olan bu durum vücudun yeniden harekete geçmesini sağlayacaktır. Vücut kılları tekrar zar ile kaplayana kadar onları imha etmek için bir sıvı salgılamaktadır. Her hangi bir işe yaramayan bu sıvı cilt dışına çıkmak için kılların giriş deliğini kullanırlar. Çıkabilmesi halinde günlük 2-3 damla olarak iç çamaşırınızı ıslatır ve kötü bir kokuya neden olacaktır.

Makatta Şişlik ve İltihap
Yukarıda belirttiğim sıvı her zaman cilt dışına kolayca çıkma imkanı bulamayabilir. Kılların giriş deliği tıkanması halinde bu mümkün olmayacaktır. Bu durumda cilt dışına çıkamayan sıvı şişlik ve iltihaba neden olacaktır. Aynı zamanda ciddi anüs ağrısı da görülen bu süreçte iltihap boşaltılması gerekir.

Göbekte Kıl Dönmesi

Evet arkadaşlar %95 gibi kuyruk sokumunda görülen Pilonidal Sinüs aynı zamanda bir çoğunuzun ilk defa duyacağı şekilde göbekte de olmaktadır. Tabii ki çok yaygın olmasa da bunun içinde tedavi yöntemleri geliştirilmiştir. Göbekte kıl dönmesi nerede olur? derseniz bir çoğunuzun da tahmin edeceği gibi göbek çukuru yada göbek deliği dediğimiz kısımda oluşmaktadır. Kuyruk sokumunda olduğu gibi kılların göbek çukuruna dökülmesi ve orada birikmesi ile oluşmaktadır. Hastalığın belirtisi genelde iltihap olup, aynı zamanda şişliğe neden olmaktadır.

Göbekte Kıl Dönmesi Tedavisi Nasıl Yapılır? Genel cerrahi uzmanları bu konuda ameliyatı önerse de siz kendi kendinize tedaviyi denemelisiniz. Çünkü ameliyat ile göbek deliği alınmakta olup, düz bir karına sahip olursunuz. Özellikle denize girerken falan çokk dikkat çekici olan bu durum kişiyi estetik açıdan etkilemektedir.

Banyoda Her Gün Temizleyin: Göbekte kıl dönmesi probleminde ameliyata onay vermeden önce mutlaka evinizde kendi kendinize çözüm aramalısınız. Bunun için ilk yapılması gereken banyoda ucu pamuklu bir çubuk ile göbek deliğinin içi temizlenmelidir. Bunun için bir süre günlük banyo alışkanlığı edinin ve her banyoda göbek deliğini biraz daha ileri götürecek şekilde gerçekleştirin. Bu şekilde çukur içinde biriken kıl, tüy gibi yabancı maddeleri temizlemeniz olasıdır. Bu şekilde çözüm bulamazsanız ameliyat olmaya karar verirsiniz.

Parmaklarda Kıl Dönmesi

Pilonidal Sinüs nerede olur? son cevabımız parmaklar olup, binde, on binde bir gibi düşük ihtimal olduğunu belirtmeliyim. Daha çok erkek berberlerinde görülen bu sorun meslekleri ile alakalı olduğu düşünülmektedir. Saç kesimi yaptığı esnada parmaklarında oluşan delik ile cilt altına girmektedir. Dediğim gibi çok nadir görülen bir durum olup, çok fazla üzerinde durmaya gerek yoktur.

Kadınlarda Kıl Dönmesi Olur mu?

En çok sorulan sorulardan biride bayanlarda kıl dönmesi olur mu? şeklinde olup, yukarıda da belirttiğim şekilde kadınlarda Pilonidal Sinüs riski taşımaktadır. Fakat görülme riski erkeklere göre %90 daha az olduğu söylenebilir. Nereden biliyorsun? derseniz genel cerrahi uzmanlık hayatımda yaklaşık 30 yıl oldu bir çok kadına kıl dönmesi ameliyatı yaptığımı söyleyebilirim. Bu arada benim kim olduğumu merak edenler için ben Op. Dr. Seher Şirin Genel Cerrahi ve Proktoloji (Makat Hastalıkları) uzmanıyım.

Yüzde Kıl Dönmesi Olur mu?
İnternet teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte bir çok asılsız bilgi çok kolay bir şekilde paylaşılır hale gelmiştir. Onlardan biride yüzde Pilonidal Kist olup, geçtiğimiz günlerde Hürriyet Gazetesinin İnternet sayfasında yüzde kıl dönmesi şeklinde bir video paylaştılar aslında o video yıllardır youtube.com’da yer alan bir görüntü olup, bir erkek vatandaş cımbızla yüzünden uzunca bir kılı çekerek çıkarmaktadır. Bu sorunun adı kıl dönmesi değil, kıl batmasıdır. Özellikle kadınların bacaklarında epilasyon yada ağdaya bağlı olarak sık görülmektedir. Cilt dışına çıkamayan kıl cilt altında uzar ve bir müddet sonra sivilceye benzer şişliğe neden olmaktadır.

Bacakta Kıl Dönmesi Olur mu?
Bu hususta son bilgiyi bacaklar ile ilgili hususa verelim. Bacaklarda kıl dönmesi olmaz. Onun yerine kadınlarda (Ağda ve Epilasyon Yapanlarda) kıllar kökünden alındığı için kıl batması görülmektedir. Ciddi bir sorun değildir.

Kıl Dönmesi Hangi Bölgede Olur

Evet arkadaşlar bu konuda aktaracaklarımız bu kadar olup, ben Doktor Seher Şirin olarak bu uzun yazıyı okuma zahmetine katlanan herkese teşekkür ederim. Bu konuda sormak istediğiniz soruları aşağıdaki soru ve yorum formundan iletebilirsiniz. Hastalarımdan geri kalan zamanlarda içtenlikle cevaplayacağım.

Güncelleme tarihi: 10 Kasım 2016 — 13:45

221 Yorum

Yorum yap
  1. Hocam benim makat deliğin yanında şişlik var içi nde kıl var gibi kıl dönmesi olabilirmi açıyorda aynı zamanda

    1. Makatın hemen yanında kıl dönmesi olmaz. Anal apse,hematom ya da dış hemoroid olabilir. Makata uzak kuyruk sokumunda ise kıl dönmesi olabilir. Kesin teşhis için muayene olmanız gerekir.

  2. merhaba hocam benim kalça üzerinde yaklaşık 2 3 yıldır bir sivilce var sıkıyorum sıkılmıyor kaşıntı var kıl. dögmesi olabirmi bide gittikçe o sivince büyüyor anlamıyorum cevap verirseniz sevinirim

    1. Kalça yanak kısımlarında ise çoğunlukla kıl dibi iltihabı olabilir. Kuyruk sokumunda orta hatta ya da orta hatta yakın ise kıl dönmesi olabilir. Kesin bir şey söylemek için muayene olmanız gerekiyor. Dilerseniz 0542 6210888 numaralı telefona whatsApp dan görüntü atabilirsiniz. Sıkmayın,enfeksiyon olabilir.

  3. hocam benim kuyruk kemiğinin üstünde sivilce gibi bişey cıktı bilip bilmeden motor kullanıyorum ondan sonra oldu oturuken aciyo rahat oturamıyorum nedendir acaba

    1. Kuyruk sokumunda özellikle orta hatta yakınsa sivilce gibi olan lezyon çoğunlukla kıl dönmesidir. Orta hattan uzakta ,kalçanın yanak kısımlarında ise kıl dibi iltihabı,folikülit olabilir. Kesin teşhis için muayene olmanız gerekir. Eğer kıl dönmesi ise ameliyatsız geçmez. Hastalığınızın evresi uygunsa ameliyatta mikrosinüsektomi hastayı en az yoran ,en kolay atlatabileceği yöntemdir.

  4. Merhaba hocam belirtiginiz makat üstünde şişlik var akinti yok aagri yapiyor oncelerden hafif di son zamanlarda daha artmaya başliyor çok oturdugumdad artiyor kil donmesimidir içden şiş

    1. Makatın hemen yanında değil de kuyruk sokumuna doğru uzakta şişlik kıl dönmesi olabilir. Ağrı yapması ve ağrının artması iltihaplandığını hatta apse olabileceğini gösterir. Makata yakın ise makat apsesi olabilir. Apse erken müdahale edilmesi gereken bir hastalıktır. Bu nedenle vakit kaybetmeden hem kesin teşhis için hem de müdahale için muayene olmalısınız.

  5. Hocam benim önde genetal bolgemin üstünde sivilce gibi bir şey çıktı 1.5 haftadan beri var kıl dönmesi olabilir mi

    1. Erkeklerde genital bölgede sivilce veya kıl dibi iltihabı nadirdir. Şiğil olma ihtimali var (et beni şeklindeyse ve çoğalıyorsa). Kesin teşhis ve tedavi önerisi için muayene olmalısınız. Kıl dibi iltihabında genellikle müdahale ya da tedavi gerekmez. Siğilse lezyonları tek tek yakmak gerekir,tedavi olmazsa çoğalacaktır.

  6. hocam benim makatın hemen yanında yumuşak alanda küçük bir şişlik var kıl dönmesi olabilirmibu bölgede

    1. Makatın hemen yanında kıl dönmesi görülmez. Makat apsesi,dış hemoroid,anal hematom gibi şişlik yapan başka anüs hastalığı olabilir. Kesin teşhis ve tedavi önerisi için muayene olmanızda fayda var.

  7. Merhabalar hocam. Benim makat deliğimin hemen kenarlarında sivilce şeklinde şişlikler meydana geldi ve arada bir kaşınıyor, herhangi bir ağrı falan da yok, bu ne olabilir, tedavi gerekiyor mu ve hangi polikliniğe gitmem gerekiyor, şimdiden teşekkürler

    1. Ağrısız kaşıntı yapan birden fazla şişlikler genellikle siğildir. Makata çok yakın şişliklerde kıl dönmesi düşünülmez. Muayenede siğil tespit edilirse tüm lezyonların tek tek alınması gerekir. Radyofrekansla tedaviyi tercih ediyoruz. Her ay kontrol edilerek yeni çıkanlar da tek tek yakılmalıdır. Tedavi olmazsanız hızla çoğalırlar. Anüsün iç kısmı da değerlendirilmeli ve onlar da tedavi edilmelidir.

  8. Hocam kalça yanaklarında kıl dönmesi olur mu yardımıniz için simdiden teşekkür ettim.

    1. Orta hatta uzak ise kıl dibi iltihabı (folikülit) olma ihtimali yüksektir,kıl dönmesi değildir. Orta hatta kıl giriş delikleri varsa her iki yanağa doğru ilerlemiş kıl dönmesi hastalığı olabilir. Fakat kıl dönmesinde çok ileri olmadığı sürece orta hattan fazla uzakta değildir. Kesin bir şey söylemek için muayene etmek gerekir. Dilerseniz 0542 6210888 numaraya whatsApp la görüntü yollarsanız daha doğru yorum yapabilirim.

  9. Hocam utanıyorum bayan doktora gitsem olurmu

    1. Genel cerrahi uzmanına muayene olmalısınız. Kadın ya da erkek olması önemli değil.

  10. Hocam benim yumurta lıklar ile makat deliğinin arasında bir şişlik var oturunca acıyor bu ne gibi bir rahatsızlık ve hangi doktora gitmem gerekiyor

    1. Makatla ilişkili olan bir apse ya da cilde ait kistik bir lezyon olabilir.Apse ise boşaltılması gerekir. Apse büyürse fistül gelişebilir. Bu nedenle kesin teşhis için ve apse varsa acil müdahale için muayene olmalısınız.

  11. tşkler seher hocam 11 sayfalık soru cvp oluşmuş her soruyuda cvplandırmışsınız allah sizden razı olsun yüzyüze doktordan utananlar söyleyemeyenler çekinenler ki tamamen yalnış yüzyüze söyleyemeyenler burdan uzman yorumu alıyor enazından ne denir hocam allah razı olsun

    1. Güzel dualarınız için çok teşekkür ederim.

  12. Hocam benim makat bölgemde değil de göbeğimin 5 parmak aşağısında önceden bi şişlik vardı ama ilgilenmedi simdi büyüdü ve kan gelmeye başladı sizce kıl dönmesi midir yaklaşık bir fındık büyüklüğünde

    1. Kıl dönmesi olduğunu düşünmüuorum. Yağ kısti ya da cilde ait bir şişlik olabilir. Enfeksiyon yapması durumunda kanlı akıntı olabilir. Kesin teşhis ve tedavi önerisi için muayene olmanızda fayda var.

  13. iyi günler seher hocam bi sorum olcak cvplarsanız sevinirim popo yanaklarında kıl dönmesi olurmu bi şişlik var çok küçükte değil çok büyükte değil sert ama ağrı yapıyor kıl dönmesi ile ilgili birçok video izledim makale okudum ama hepsindede kuyruk sokumu göbek el buralarda olur die söyleniyor şimdiden tşkler seher hocam

    1. Popo yanaklarında kıl dönmesi olmaz. yağ kisti,kıl dibi kisti olabilir. Fakat bazen orta hatta,yani kuyruk sokumunda başlamış olan kıl dönmeleri yanlara doğru genişleme gösterebilir. Bu durumda akıntı,apse gibi şikayetler olur. Kesin teşhis için muayene olmanızda fayda var.

  14. İyi günler hocam ben yeni fark ettim yumurtaliklarin hemen yan tarafında 2 cm altında çok ufak bir şişlik var sivilceye benzer ama ağrısı yok merak ettim ne yapmalıyım tekrardan iyi günler

    1. Büyük olasılıkla cilde ait kist gibi iyi huylu beze olabilir. Sivilce gibi zannedilen lezyonun siğil olma ihtimali de var. Kesin bir şey söyleyebilmek için görmek gerekir. Siğilse büyüyüp çoğalacaktır. Bu nedenle erken aşamada yakarak tedavi edilmesi gerekir.

  15. Hocam bende anüs ile testisler arasında bir sagda bir solda içi iltihaplı şişlik var sağdaki iki kere patladı bazen batıyor acaba kıl dönmesimi koku ve akıntı da oluyor.

    1. O bölgedeki bu tip lezyonlar kıl dönmesi değildir. Çok büyük ihtimalle perianal fistül olduğunu düşünüyorum. O iltihaplı alanın makatla ,makatın iç kısmıyla (tünel şeklinde )bir bağlantısı varsa fistül adını alır. Bağlantısı olmayan basit bir kıl dibi iltihabı,kör uçlu bir apse olabilir. Apselerin iyice boşaltılması,temizlenmesi gerekir. Akıntı 3 aydan fazla devam ederse fistül oluştu demektir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir